X
تبلیغات
رایتل

نقش لباس و لحن در ارتباطات غیرکلامی

ارتباطات غیر کلامی عبارتست از کلیه پیام هایی که افراد علاوه بر خود کلام ، آنها را نیز مبادله می کنند. طرز قرار گرفتن ، راه رفتن ، ایستادن ،حرکات ، چهره و چشم ها، لحن صدا، طرزلباس پوشیدن و ... جملگی نشانه های ارتباطات غیر کلامی هستند.
    بنابراین توجه به کلیه موارد فوق می تواند در نحوه ارتباط با مشتری و جذب وی موثر واقع شود . مشتری در بدو ورود به محل کار شما با دیدن نشانه های غیر کلامی در مورد شخصیت شما قضاوت می کند. باید تلاش کنیم تا شخصیت مثبتی در ذهن مشتری از خود به جا بگذاریم تا در موردشما قضاوت خوبی داشته باشد. اصولا در مراودات اجتماعی بیشتر بر نشانه های غیر کلامی اعتماد می کنند تا بر نشانه های کلامی پس نشانه های غیر کلامی را تقویت کنید . نخستین برخورد و نخستین تاثیری که برمردم می گذارید بسیار اهمیت دارد. بد نیست بدانید که کلام 7درصد، لحن و طنین 38درصد و حرکات ( که ارتباطات غیرکلامی در آن دخیل هستند )55درصد اطلاعات را منتقل می کنند.

    بسیاری براین باورند که همواره ارتباطات غیر کلامی بر ارتباطات کلامی از نظر صحیح بودن ارجحیت دارد . چرا که علامات غیر کلامی از درون انسان نشات گرفته و اغلب نمی توان آنها را کنترل کرد و اکثر انسانها از مهار کردن هیجانات خود عاجزند، ناکامی را نمی توانند نادیده بگیرند و نشان ندهند و شعف را دیر یا زود با حرکات خود به دیگری انتقال می دهند.
    کانال های غیرکلامی را می توان به انواع
مختلف تقسیم کرد.هشت نوع از این کانال ها عبارتند از:
    1) زبان بدن «حرکت گفتاری » 2) صداهای آوایی «شبه صوتی » 3) فضا «مجاورت » 4) زمان «زمانی » 5) شامه «بو» 6) زیبایی شناسی «موزیک و رنگ » 7) مشخصات فیزیکی «شکل بدن ، اندازه و رنگ پوست و...» 8) مصنوعات لباس ، لوازم آرایشی ، عینک ها، جواهرات
    بطور کلی موارد زیر در ارتباط غیر کلامی اهمیت خاصی دارند:
    لباس و پوشش ظاهری
    لباس ، احتمالا ماو شخصیت ما را شکل نمی دهد اما لباس و وضع ظاهر، اغلب پایه یی برای قضاوت اولیه در مورد افراد است و تاثیر شگرفی بر قضاوتهای دیگران نسبت به ما دارد. بنابراین بهتر است در هنگام مواجه و روبرو شدن با مردم به بهترین وضع ظاهری مواجه شد.

    اصولا تمیزی و آراستگی ظاهر به ویژه در لباس های ش
ما نشانگر شخصیت و ارزشی است که شما برای خود و حتی به دیگران قایل هستید. بنابراین در هنگام انجام وظیفه پوشیدن لباسی که نشانگر شغل شما باشداز یک طرف و تمیزی و آراستگی آن از طرف دیگر موجب موفقیت شما در کار و ارتباط صمیمانه شما با دیگران خواهد بود .
    چهره و چشم ها
    چهره به مراتب از رمزها و رسانه های کلامی راستگوتر است و در میان رسانه های غیرکلامی تماس چشمی می تواند کمترین دروغ را بگوید. برخی مطالعات و تحقیقات که بر روی ارتباطات غیرکلامی انجام شده فقط روی حرکات چشم ها و چهره متمرکز شده اند . چشم ها از میان کلیه وجوه ظاهری ما، آشکار سازترند . چشم ها حتی گاهی بدون اینکه خود بخواهیم ، ارتباط برقرار می کنند .مثلا وقتی که مردمک های چشم های ما گشاد می شوند صمیمی تر، جذابتر و گرمتر به نظر می رسیم .
    اشارت و حرکات دست ها
    در زندگی روزمره شاید بارها به این نتیجه رسیده ایم که بسیاری از آدم ها با دست های خود سخن می گویند. به این معنی که آنان با حرکات مختلف دست پیام های گوناگونی را به مخاطبان خود القا کرده و با آنان ارتباط موثری ازاین طریق برقرار می کنند. دانش آموزی که سعی در بیان آموخته های خود
به معلمش دارد، معلمی که مفاهیم نهفته در ذهن خود را با خلوص برای دانش آموزان خود تشریح می کند، روانکاوی که با حرکت دادن انگشتان خود به صورت منظم بر روی میز به سخنان بیمار گوش می دهد و ... می توان گفت کمتر کسی است که از آن بهره مند نگردد .
    لحن کلام
    همانطور که هر فرهنگ نسبت به فرهنگ های دیگر از بسیاری جهات متفاوت است از نظر ارتباطی نیز تفاوت هایی مشهود است .
    مردمان کوهستان ها و دشت های فراخ به نسبت شهرنشینان از بلندی بیشتری در سخنگویی و محاوره استفاده می کنند . حرفه نیز در بلندی صدا موثر است کارگران و کارکنان سازمان های صنعتی که با سر و صدای بیشتری سرو کار دارند از کارمندان اداری که در دفاتر تمیز و بی سر و صدا کار می کنند بلندتر صحبت می کنند. معماران عمدتا نسبت به دیگر حرفه ها مثل پزشکان یا کارمندان دفتری و حسابداران از بلندی صدای بیشتری در محاوره با دیگران استفاده می کنند.
    هر اندازه سر و صدا و عوامل اختلال زا بیشتر وجود داشته باشد بلندی صدا بیشتر می شود.
    فردی که بسیار بلند سخن می گوید اغلب موجب رنجش دیگران می شود. روانشناسان و متخصصان ارتباطات معتقدند: افرادی که دارای ویژگی
شخصیتی تهاجمی هستند با بلندای صدای بیشتری نسبت به کسی که در نقطه مقابل است و در ویژگی شخصیتی خجالتی قرار گرفته است سخن می گوید.
    کیفیت صدا نیز باید مطلوب و خوش طنین باشد. ناخوشی های مربوط به بینی ، بینی گرفتگی ، گرفتگی صدا، خشونت صدا و نفس زنی (دشواریهای تنفسی ) موجب اختلال در ارتباط و ناراحتی مشتریان خواهد شد.